Chceli ho priviazať na lanovku dolu hlavou

13.08.2011 23:35

     K nedeľňajšej kultúre patrí v našich končinách hlavne futbal a na ihriskách sa okrem dvoch jedenástok hráčov snažia aj muži v čiernom. Rozhodcovia a delegáti zväzu to majú veľakrát ťažké. Po záverečnom hvizde je hlavný rozhodca a delegát povinný spísať zápis o stretnutí, čo je vo viacerých prípadoch domáca úloha značne náročná. V ročníku 2002 nebolo kola, v ktorom by na hlavy nespadla prinajmenej spŕška invektív. Zverejnením skvostov zo správ o zápasoch nechceme nikoho uraziť, veď futbal je predovšetkým zábava.

Skúšali naňho bu,bu,bu

     "Rozhodca bol tichý, spokojný a nekompromisný," píše sa v hodnotení výkonu arbitra jedného z delegátov zväzu. Aj majster tesár sa utne: "Rozhodca chcel ponechať hre plynulosť, no pri tom narobil dosť zmätkov, ktoré potom riešil rozhodcovskými loptami." Ťažké to majú arbitri, keď sú niekedy proti nim aj poveternostné podmienky: "I keď je to mladý rozhodca a začiatočník, zápas zvládol dobre aj v nepriaznivom počasí." Na suchu by to mal asi ľahšie. Muži s píšťalkou si poradia na ihrisku aj s búrlivákmi v kopačkách: "Rozhodca si overil, že ani rečníci nemajú šancu, keď je nekompromisný." Alebo: "Bol spočiatku úzkostlivý... starší hráči naňho skúšali bu-bu-bu, ale nezľakol sa a bol osobnosťou." Nuž, strašiaci nemali šancu.

Mal dobrý štýl behu

     Problémom futbalu je nedostatok kvalifikovaných arbitrov, preto v niektorých dueloch pomáhajú hlavnému na čiare domáci funkcionári. So svojimi asistentmi-laikmi to majú "černokňažníci" občas ťažké. "Nakoľko rozhodoval s asistentmi prvýkrát, mal dvakrát pozdejšie rozhodovanie“, uvádza jeden z delegátov v zápise." V takých stretnutiach sa arbitri nabehajú oveľa viac: "Vzhľadom na neúčasť kvalifikovaného asistenta behal všade. Snažil sa byť blízko akcií a väčšinou sa mu aj darilo." Fyzická kondícia je veľmi dôležitá. Delegáti však hodnotia aj krásu pohybu. "Má dobrý štýl behu," uvádzajú často krát. "Fyzická kondícia, aj keď je dobrá, občas sa zabudne a je ďaleko od herných situácií. Stretnutie viedol objektívne, ale výmena píšťalky, by pomohla zvýrazniť jeho osobnosť ako takú." Možno by stačilo rozhodcovi menej fajčiť, aby do píšťalky fúkal silnejšie.

Poslal ich preč

"Je málo pohyblivý," mienil jeden z delegátov, ale rozhodca bol proti: "Hodnotenie považujem za nekorektné, nakoľko je ich spolupracovníkom." Žeby asistoval majster alkohol z barovej skrinky šéfa domáceho klubu? "Po konzultácii s DZ sme badali na prvom asistentovi, že bol pod vplyvom alkoholu." Proti bol delegát, ktorý zaperlil: "Jeho výkon bol bezchybný. Dvakrát zle signalizoval postavenie mimo hry." Takže, ako vlastne? "Kuriozitou stretnutia bolo, že v 2. polčase som najprv poslal preč asistenta od hostí a neskoršie som prestal akceptovať aj domáceho, lebo boli laici." Tak veru, nemaznal sa s nimi!

Nevyhovel by ani Michel s Colinom

     Samotným rozhodcom ide často, keď už nie o život, tak o zdravie určite. "Po autovom vhadzovaní mi začal jeden hosťujúci divák nadávať do čiernych k..., medzitým ma opľul a ja som ukončil stretnutie." Po inom zápase sa dialo toto: "Situácia sa upokojila, no nahnevaní fanúšikovia sa vyhrážali rozhodcovi naďalej cez okno." Predsa len neboli diváci až takí kľudní. Nespokojný futbalista hrozil rozhodcovi takto: "Hosťujúci hráč sa mi vyhrážal, aby som ku nim pískať neprišiel, lebo budem uviazaný za nohy a vytiahnutý na lanovku dolu hlavou." Krutého trestu sa ale arbiter nezľakol: "Niežeby som sa bál tam ísť, ale im by nevyhovel ani Micheľ či Colina."

Ešteže v Gemeri nerastú kokosové orechy

     Našťastie k zbitiu rozhodcu ani raz nedošlo, ale niekedy nadávky nestačia. "Pri vchode do šatní ma chytil za krk, celú cestu mi nadával do k... a bývalý tréner mi hodil do oka gaštan." Potvrdil to aj delegát inkriminovaného duelu, ktorý dodal: "Tréner domácich sa po maďarsky vyhrážal, že rozhodca živý neodíde. Viac som nevedel preložiť." Lenže arbiter nebol spokojný ani s pánom delegátom. "Nepovedal mi ani známku, lebo bol posratý."

Chcel ho pozvať na pivo

     Stane sa, že doplatí aj nevinný, alebo sa v zápise objaví logický nezmysel. "Hostia si prišli po tri body a celý čas ich diváci provokovali, nadávali na moju adresu, na čo doplatil hráč hostí, ktorý uvidel ČK." "Sudí" si musel vypočuť aj toto, keď rozzúrený divák mal asi chuť na pivo hoci aj s mŕtvym rozhodcom: "Nemôžem nič podniknúť, keď ťa aj zabijú. My sa ešte stretneme v meste alebo v Šugári."

Rozhodca kontra delegát

     Samozrejme, našlo by sa aj viac skvostov, aj gramatických, ako napríklad (v pôvodnom znení): "Pre boha, pýtam ja, keď ja som bol priamo blýzkosti s akciou, vydel som jasne, že 2 hráči domácich sú v ofsajde a pán delegát, ktorý sedel na polihrisku na stoličke, videl opak. A takíto človek chcel uchádzať o funkciu na zväze." Nuž, nie vždy si rozhodca s delegátom padnú do oka a po zápase do náručia.

Na záver už len jedna sťažnosť nemenovaného arbitra. "Domáci nevyplatili náležitosti rozhodcom, lebo neprišiel pokladník."

Karol Csobádi

 

pozn. autora:

     Od napísania tohto článku prešlo už takmer desať rokov. Rozhodcovia sú kvalitnejší a pre delegátov už vyplňovane zápisov nebýva nočnou morou. Niekde sa však počínanie divákov bohužiaľ stále nezmenilo.